CONTACTENGLISHALGEMENE VOORWAARDEN
Terug naar blog

Biertrends 2015

Geschreven door
Kim Lentjes
op
5/26/2017

De biertrends die in 2015 belangrijk gaan worden

2015 is alweer goed op gang en gelukkig komt heel voorzichtig ook het voorjaar in zicht. De zon schijnt, in ieder geval op dit moment, en dus vond ik het tijd om eens te kijken naar de biertrends van 2015. Wat gaat er op het gebied van (speciaal) bier gebeuren?

1. Blikjes bier anno 2015

En dan niet de goedkope blikken pils van 80 eurocent die veel op straat te zien zijn, maar echt mooi speciaalbier in blik. In de VS is dit al jaren hot, daar worden de mooiste blikken ontworpen en afgevuld met bier. Dit heeft namelijk een aantal voordelen: zuurstof en licht verpesten bier ontzettend snel en blik beschermt tegen beiden, waardoor de kwaliteit van het bier beter gewaarborgd blijft. Hier in Nederland zijn we nog heel voorzichtig omdat bier in blik niet echt een chique karakter heeft. Ik denk dat dat gaat veranderen de komende jaren.

2. Het bier op tafel

Bier-spijs combinaties zullen ook populairder worden. Zowel thuis als in cafés en restaurants. Thuis zal het toenemen door mooie kookboeken als Bier & Spijs van Fiona de Lange en door initiatieven als deze website. Ook supermarkten, webshops en slijterijen bevelen steeds vaker een bier aan bij bepaalde gerechten zodat de consument beter weet hoe hij bier en spijs thuis kan combineren. Doordat bier lang een ‘volksdrank’ imago heeft gehad was het weinig in luxere restaurants te vinden. Aankomend jaar gaat dat, denk ik en hopelijk, ook veranderen. Bier-spijs combinaties kunnen net zo mooi en goed zijn als wijn-spijs combinaties en in sommige gevallen, ja ik ga het zeggen, zelfs mooier!

3. Het toenemen van expertise

Zowel de consument als de verkopers van speciaalbier zullen steeds meer verstand krijgen van speciaalbier. Slijterijen hebben een steeds mooier assortiment, bijvoorbeeld Slijterij van Pernis in Arnhem (1000 bieren!). De Stibon (Stichting Bieropleiding Nederland) levert steeds meer bierexperts af en dus zijn er meer en meer mensen die veel weten van bier. Dit leidt tot een mooier en breder aanbod: de consument en de barman willen meer dan alleen het assortiment van de pilsbrouwer. Ik denk dat aankomend jaar het aantal horecagelegenheden dat tenminste 10 verschillende speciaalbieren kan aanbieden zal toenemen, juist ook de gelegenheden die zich niet speciaal richten op speciaalbier zoals bijvoorbeeld hotels.

4. De diversiteit onder de bieren

Het was mijn collega Fiona ook al opgevallen, maar veel brouwers doen hetzelfde. Een aantal jaar geleden was alles nog gebaseerd op de Belgische markt en dus waren er veel blonde bieren en dubbels. Nu is de trend meer gericht op de Amerikaanse markt en dus komt elke brouwer met een IPA. Een lekker bier hoor, maar er is zoveel meer. Ik denk dat brouwers dit jaar meer verschillende typen bier zullen gaan brouwen. Een mooie Saison (een van mijn favoriete biertypes), een Porter of een gewoon een mooi bier dat niet in een type in te delen is. Hier heb ik zelf ook nog wel een mooi idee voor, wie weet komt dat in 2015 tot uiting…

5. Het bewaren en rijpen van bier

Speciaalbier op een goede manier bewaren en pas na de ‘houdbaarheidsdatum’ openmaken en drinken. Speciaalbieren met een hoger alcoholpercentage en waar nog wat suikers inzitten (met name donkere bieren) ontlenen zich uitstekend om weg te zetten. Het bier verandert van karakter en gaat meer op port, sherry of wijn lijken. Het is een bijzondere beleving om een bier van 20 jaar oud te drinken. Het is absoluut anders dan wanneer je een jong en vers bier drinkt, en zeker niet alle bieren zijn geschikt om te laten rijpen, maar een Kasteelbier of een Hertog Jan Grand Prestige wegleggen, 10 jaar wachten en dan opdrinken: wauw! Dit kan je overigens bijvoorbeeld doen bij de Bierbank van Fiona de Lange. Een fort waar bieren worden opgeslagen om te kunnen rijpen.

Dit zijn, denk ik, een aantal biertrends voor 2015. De groei is nog niet uit de speciaalbier markt en er gebeurt van alles. Een andere trend is bier en gezondheid, maar daar schrijft een collega blogger een artikel over.

Over de auteur

Auteur

Kim Lentjes

Internationaal Biersommelier (Doemens/Siebel/BeerAcademy) en eigenaar Dutch Beer Academy. Jureert, traint, adviseert, proeft en schrijft over bier.

Het beste bieronderwijs volg je bij Dutch Beer Academy

Wil je meer over speciaalbier leren? Bij Dutch Beer Academy kun je alle kanten op. Van een eenmalige proeverij die je op eigen locatie kunt organiseren tot trainingen voor gevorderden.

Trainingen en proeverijen

Bij Dutch Beer Academy volg je trainingen of boek je proeverijen die passen bij je wensen en niveau. Een aantal opties:

Trainingen

  • Basistraining
  • How to Judge Beer
    (coming soon)
  • Training voor gevorderden
    (coming soon)

Proeverijen

  • Zweet der Monniken
  • Hollands Glorie
  • Travel the world in ... beers

Benieuwd?

Boek een proeverij!Meer informatie over trainingen