CONTACTENGLISHALGEMENE VOORWAARDEN
Terug naar blog

Over de smaak van bier

Geschreven door
Kim Lentjes
op
5/26/2017

Fiona de Lange - Ontdek de smaak van bier

Een hele mysterieuze uitnodiging ontving ik onlangs van Fiona de Lange, een van Nederlands’ bekendste biersommeliers. In de uitnodiging stond het bericht dat haar nieuwe boek gepresenteerd zou gaan worden: ‘Ontdek de smaak van bier’ en er zou nog iets anders onthuld worden, iets revolutionairs. Nou, mijn aandacht heb je, ik zal bij de presentatie zijn.

In café Delirium in Amsterdam was dan gistermiddag de ontknoping, maar eerst het boek. Fiona wil met dit boek terug naar de basis van bier. Geïnspireerd door de masterclasses die ze regelmatig geeft bij de Budelse brouwerij wilde Fiona een boek schrijven waarin wordt ingegaan op de basis van de biersmaken, biertrends, een stukje biercultuur en ook (omdat haar dat zo vaak werd gevraagd) een lijst met haar favoriete bieren. In het boek worden dan ook duidelijk en overzichtelijk en vooral heel helder de grondstoffen van bier uitgelegd en welke invloed deze hebben op de smaak. Alles is uitgelegd vanuit een bepaalde brouwerij: Gulpener voor de hop, Texel voor de mout en Budels voor de gist. Alledrie experts op dit gebied. Ook wordt de invloed van landen op biersmaken besproken en uiteraard komt de hobby (mag ik het zo nog noemen?) van Fiona aan bod: het rijpen van bier. Fiona heeft een kleine twee jaar geleden de Bierbank geopend waar bieren worden gerijpt. Uiteraard is er ook een hoofdstuk over bierproeven en iets wat daarbij niet kan ontbreken is het glaswerk. En dat brengt me op de onthulling.

Fiona heeft namelijk in samenwerking met Ritzenhoff een glazenlijn ontwikkeld voor het drinken van bier. Drie glazen, die gezien moeten worden als een familie net als wijnglazen, bedoeld voor grofweg drie categorieën bier: blond, donker en sparkling. Elke glas heeft dan een bepaalde set eigenschappen die de smaken en geuren van het bier het beste tot hun recht laten komen. Dit brengt natuurlijk bepaalde voordelen met zich mee voor de consument thuis, die zit namelijk niet meer met twintig verschillende glazen bier van bepaalde biermerken. Het creëert eenheid in de kast en je kan je bier thuis altijd uit een goed glas drinken. Voor de horeca heeft het ook voordelen, menig café heeft inmiddels minstens twintig merken speciaalbier en elk merk heeft zijn eigen glas. Logistiek gezien is dit in een café vaak lastig. Er is te weinig ruimte voor al die glazen en dan biedt deze formule natuurlijk uitkomst.

Hoewel ik een in de basis een grandioos idee vind, vraag ik me wel af of de beleving van dat bier nog hetzelfde is. Sommige bieren en hun glazen horen zo bij elkaar, dat het qua beleving misschien minder is om het uit een ander glas te drinken. Denk dan bijvoorbeeld aan Kwak en zijn koetsiersglas, of Westmalle. Ik vind de glazen mooi, het glas is dun, ze hebben een hoge voet en een nucleation site om ervoor te zorgen dat het koolzuur in het glas actief blijft.

Deze glazenlijn is gelanceerd onder de vlag van een nieuw concept: Enjoying Beer. Dit concept wil de consument op een andere manier gaan informeren over de smaken van het bier. Er zijn plannen om een enorme databank te creëren met daarin heel veel bieren die beschreven worden in vijf smaken: zoet, zuur, bitter, umami en kruidig. Dit wordt dan in samenwerking met AB-Inbev en onder andere Albert Heijn in de markt gezet. Ik moet toegeven dat ik allerlei bedenkingen heb bij deze indeling, maar daar heeft Fiona vast ook heel goed over nagedacht. Mooi vind ik dat er eindelijk eens echt wordt ingezet op de consument, de massa. Veel mensen kunnen wat betreft biersmaken nog een hoop leren en deze manier van een onderverdeling maken in smaken zal daar zeker bij helpen.

Over de auteur

Auteur

Kim Lentjes

Internationaal Biersommelier (Doemens/Siebel/BeerAcademy) en eigenaar Dutch Beer Academy. Jureert, traint, adviseert, proeft en schrijft over bier.

Het beste bieronderwijs volg je bij Dutch Beer Academy

Wil je meer over speciaalbier leren? Bij Dutch Beer Academy kun je alle kanten op. Van een eenmalige proeverij die je op eigen locatie kunt organiseren tot trainingen voor gevorderden.

Trainingen en proeverijen

Bij Dutch Beer Academy volg je trainingen of boek je proeverijen die passen bij je wensen en niveau. Een aantal opties:

Trainingen

  • Basistraining
  • How to Judge Beer
    (coming soon)
  • Training voor gevorderden
    (coming soon)

Proeverijen

  • Zweet der Monniken
  • Hollands Glorie
  • Travel the world in ... beers

Benieuwd?

Boek een proeverij!Meer informatie over trainingen